Cursus Muziekgeschiedenis
Wat inspireert de componist ?
12 donderdagen van 10.00 – 12.00 uur
SEPTEMBER: 12, 19, 26
OCTOBER: 3, 10, 17, 24
NOVEMBER: 7, 14, 21, 28
DECEMBER 5 (of andere dag)
(VRIJ: 31 october)
SEPTEMBER: 12, 19, 26
OCTOBER: 3, 10, 17, 24
NOVEMBER: 7, 14, 21, 28
DECEMBER 5 (of andere dag)
(VRIJ: 31 october)
Geïnteresseerd? Neem contact op via [email protected] of bel naar: 070-3352696.
Betaling cursus € 175,- op rekening:
NL39 INGB 0003401787 ten name van Stichting Premiere Parterre onder vermelding van uw naam + cursus
Betaling cursus € 175,- op rekening:
NL39 INGB 0003401787 ten name van Stichting Premiere Parterre onder vermelding van uw naam + cursus
Inspiratiebronnen in de muziek
In deze cursus ga ik u een “rondleiding” geven door belangrijke muziekwerken uit verschillende periodes in de geschiedenis, waarvan de inhoud duidelijk ontleend is aan een verhaal, de natuur, architectuur, beeldende kunst, filosofie enz. enz. Buitenmuzikale onderwerpen dus, daar gaat deze nieuwe cursus over.
Wij worden allemaal met een zekere regelmaat “geraakt” door dingen of omstandigheden die we soms wél, soms ook niet verwachten. Dat kan een regel uit een gedicht zijn, of een boek, een gebouw, iets in de natuur, een schilderij, een geluid, oorlog, of een uitspraak van iemand, om maar iets te noemen. Bij componisten is dat uiteraard niet anders.
Componisten werken met bepaalde structuren in hun werk.
Ik begin de cursus met een korte uitleg hiervan: de hoofd- of sonatevorm, de rondovorm, de liedvorm en de variatievorm. Later (vanaf ± 1880) verlaten nogal wat componisten deze vormen ten gunste van de “inhoud”. Ook die ontwikkeling komt aan bod.
Misschien heeft u ook nog een onderwerp?
We beginnen met de ARCHITECTUUR
In de Renaissance, de Barok en vooral in de Klassieke periodes kan muziek vaak rechtstreeks gerelateerd worden aan architectuur.
De strakke lijnen, voorzien van rijke ornamentiek vinden we met name in de Baroktijd terug in muziek. En dat onder aanvoering van Franse componisten: Couperin, Lully, Rameau.
Maar vanaf de Klassieke periode is de opbouw van muziekwerken (de sonate- rondo- en variatievorm) rechtstreeks identiek aan de bouwkunst. Vooral Haydn heeft daar een hoofdrol in gespeeld! En: die vormen zijn nog steeds aanwezig.
Het tweede onderwerp betreft de NATUUR
Het uitbeelden van bijvoorbeeld dieren, storm, bos enz. componisten o.a. Vivaldi, Rameau, Händel, Beethoven, Tsjaikovski en R. Strauss.
Daarna welke indrukken (gevoelens) de natuur op hen maakt: Vivaldi, Beethoven (Symf. 6), Wagner, Smetana, Mendelssohn en Debussy. Dit laatste is uiteraard veel moeilijker in noten uit te beelden, maar de resultaten zijn verbluffend te noemen.
Het derde onderwerp betreft LITERATUUR
Uit het oneindig breed literair scala begin ik met het behandelen van één belangrijk literair verhaal: “Romeo en Juliette”.
Met composities van Berlioz, Tschaikovski, Prokoviev en Bernstein. Hoe gaan zij met dit verhaal om?
Hierna ook Uilenspiegel (R. Strauss), Nietsche (Wagner en ook R. Strauss). Er zijn uiteraard nog vele literaire werken te bespreken. Uw inbreng (voorstel) is daarbij welkom!
U krijgt tijdens de cursus een schema uitgereikt en……. u hoeft echt geen noten te kunnen lezen !
Ik kijk met enthousiasme uit om deze cursus samen met u te gaan doen!
Harry van der Meer
In deze cursus ga ik u een “rondleiding” geven door belangrijke muziekwerken uit verschillende periodes in de geschiedenis, waarvan de inhoud duidelijk ontleend is aan een verhaal, de natuur, architectuur, beeldende kunst, filosofie enz. enz. Buitenmuzikale onderwerpen dus, daar gaat deze nieuwe cursus over.
Wij worden allemaal met een zekere regelmaat “geraakt” door dingen of omstandigheden die we soms wél, soms ook niet verwachten. Dat kan een regel uit een gedicht zijn, of een boek, een gebouw, iets in de natuur, een schilderij, een geluid, oorlog, of een uitspraak van iemand, om maar iets te noemen. Bij componisten is dat uiteraard niet anders.
Componisten werken met bepaalde structuren in hun werk.
Ik begin de cursus met een korte uitleg hiervan: de hoofd- of sonatevorm, de rondovorm, de liedvorm en de variatievorm. Later (vanaf ± 1880) verlaten nogal wat componisten deze vormen ten gunste van de “inhoud”. Ook die ontwikkeling komt aan bod.
Misschien heeft u ook nog een onderwerp?
We beginnen met de ARCHITECTUUR
In de Renaissance, de Barok en vooral in de Klassieke periodes kan muziek vaak rechtstreeks gerelateerd worden aan architectuur.
De strakke lijnen, voorzien van rijke ornamentiek vinden we met name in de Baroktijd terug in muziek. En dat onder aanvoering van Franse componisten: Couperin, Lully, Rameau.
Maar vanaf de Klassieke periode is de opbouw van muziekwerken (de sonate- rondo- en variatievorm) rechtstreeks identiek aan de bouwkunst. Vooral Haydn heeft daar een hoofdrol in gespeeld! En: die vormen zijn nog steeds aanwezig.
Het tweede onderwerp betreft de NATUUR
Het uitbeelden van bijvoorbeeld dieren, storm, bos enz. componisten o.a. Vivaldi, Rameau, Händel, Beethoven, Tsjaikovski en R. Strauss.
Daarna welke indrukken (gevoelens) de natuur op hen maakt: Vivaldi, Beethoven (Symf. 6), Wagner, Smetana, Mendelssohn en Debussy. Dit laatste is uiteraard veel moeilijker in noten uit te beelden, maar de resultaten zijn verbluffend te noemen.
Het derde onderwerp betreft LITERATUUR
Uit het oneindig breed literair scala begin ik met het behandelen van één belangrijk literair verhaal: “Romeo en Juliette”.
Met composities van Berlioz, Tschaikovski, Prokoviev en Bernstein. Hoe gaan zij met dit verhaal om?
Hierna ook Uilenspiegel (R. Strauss), Nietsche (Wagner en ook R. Strauss). Er zijn uiteraard nog vele literaire werken te bespreken. Uw inbreng (voorstel) is daarbij welkom!
U krijgt tijdens de cursus een schema uitgereikt en……. u hoeft echt geen noten te kunnen lezen !
Ik kijk met enthousiasme uit om deze cursus samen met u te gaan doen!
Harry van der Meer